Peugeot 206 GTI CUP

De 206 GTi Cup auto
De basisauto is dus een meer dan geschikte basis om om te bouwen tot raceauto. De auto waar wij mee in de cup rijden is specifiek gericht op beginnende coureurs, zonder te besparen op raceplezier! De auto’s mogen maximaal 148pk produceren, maar denk niet dat je daarom je motor hoeft te tunen. Er is namelijk gebleken dat veel 206-jes standaard al dit vermogen halen! We rijden op koni-dempers, welke vanaf 2019 verstevigd zijn zodat ze langer meegaan, en op H&R veren. Deze zijn niet instelbaar, en daardoor voor iedereen gelijk. We rijden zonder camber op de voor- en achterwielen, maar desondanks is de bandenslijtage niet groot. De Interstate banden waar wij op rijden geven erg veel grip, en door te spelen met de bandenspanning kan je de auto zo levendig maken als je wil. De remblokken die we gebruiken zijn EBC Yellowstuff. Met een 2:11 als snelste tijd op Circuit Zandvoort is de 206 ook absoluut niet langzaam. Het belangrijkste is echter dat de auto heel lekker rijdt, en wanneer je een foutje maakt hij makkelijk te corrigeren of op te vangen is. Hierdoor is hij zowel voor ervaren mensen erg lekker om mee te rijden, maar ook voor beginners uitermate geschikt!

Tom Coronel vertelt over de 206 GTI Cup:
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=mWR5ZO-OwA4[/embedyt]

Races
De sprintraces voor de DNRT Peugeot 206 GTi Cup bestaan uit 1 vrije training, 1 kwalificatie en 2 sprintraces per race dag, het kan zijn dat in sommige gevallen de vrije training ingeruild wordt voor een derde race, of dat er een extra race aan het programma toegevoegd wordt wanneer de tijd dit toelaat. Alle evenementen zijn eendaags en zullen plaatsvinden op Circuit Park Zandvoort, TT Circuit Assen , Racepark Meppen (DE) en Circuit Zolder (België).

Het DNRT seizoen bestaat uit 6 racedagen. Naast deze sprintraces is het ook mogelijk om deel te nemen aan de DNRT Endurance wedstrijden. Tijdens deze races kan er deelgenomen worden met 1 auto welke gedeeld wordt door meerdere rijders, maar ook met een koppelteam, waar meerdere auto’s elkaar tijdens de wedstrijd aflossen. Met een 206 Cup auto raden wij dit laatste aan, omdat de Cup auto is opgebouwd om deel te nemen aan sprintwedstrijden.
Klassement
In de Peugeot 206 GTi Cup worden er twee klassementen bijgehouden. Enerzijds een speciaal klassement voor ‘rookies’. Hier nemen de nieuwkomers in de autosport het tegen elkaar op. Hiernaast zal er ook een reglement zijn voor deelnemers die al ervaring in de autosport hebben. Op deze manier kan je ook als beginnend racer op het podium komen te staan!

Gelijkwaardigheid
Wij vinden het van belang om ervoor te zorgen dat de auto’s zo gelijk mogelijk aan elkaar zijn, zodat er op de baan een eerlijke strijd ontstaat. Daarom worden de aanpassingen aan de auto’s zeer beperkt gehouden. Gezien de leeftijd van de auto’s betekent dit dat er verschil in vermogen kan zitten, daarom zullen we voorafgaand aan het seizoen alle auto’s uitnodigen voor een rollenbank test. Ook tijdens het seizoen zullen er geregeld controles worden uitgevoerd.