FORMULE OPEL

MFormule Opels inzetbaar, bijvoorbeeld op Circuit Papenburg
Tekst & foto’s: Aart van der Haagen

Trackdays met een single-seater
Er staan genoeg formulewagens in schuren en loodsen te wachten op betere tijden, maar weinig exemplaren zijn zo direct inzetbaar als die van MF Racing. De renstal uit Bunschoten prepareerde ze eerder dit jaar voor trackdays en inmiddels hebben de eerste gegadigden ze kunnen beproeven. Best apart, want bij vrij rijden denk je toch vooral aan toerwagens.

Soms lopen dingen anders dan gepland. Maakten we in december 2019 gewag van het concept voor een nieuwe raceklasse, MFormule Opel, nu ligt dat plan in de ijskast. “Heel eerlijk: wij zien onszelf eerder in de rol van technische voorbereiding, transport en circuitservice dan als organisator,” geeft Marcel Flens van MF Racing aan. “Als we zo’n klasse bij een andere partij kunnen onderbrengen, dan heel graag. In de komende tijd zullen we zeker opties overwegen, maar met de wereld in coronacrisis valt er voorlopig eigenlijk niks te plannen. Positief is dan weer dat we in de afgelopen maanden genoeg tijd vonden om de auto’s helemaal klaar te maken. Ze staan gereed voor mensen die eens een single-seater willen ervaren tijdens een trackday. Sterker nog, de eerste klanten hebben dat in oktober al mogen beleven tijdens vrij rijden bij de HARC, waar we met twee auto’s en een servicetent naartoe gingen. Dat baarde best opzien tussen alle klassieke toerwagens.”

410 kilogram
Laten we nog even het geheugen opfrissen omtrent de specificaties van de single-seaters. Ze vinden hun oorsprong in de Formula Opel Lotus Euroseries, waaraan in de jaren negentig Jos Verstappen en diverse andere befaamde coureurs meededen. De door Lotus ontwikkelde blauwdruk werd destijds geadopteerd door meerdere chassisfabrikanten, zoals Reynard en Swift. “Alle auto’s zijn identiek en je kunt de onderdelen, bijvoorbeeld een stuurstang, zo uitwisselen,” stelt Flens. “Ze wegen 410 kilogram en beschikken over een tweeliter zestienkleppenmotor uit de Opel Astra GSi, maar dan voorzien van twee Weber-carburateurs. Daarmee levert hij circa 170 pk. Qua snelheid zit zo’n bolide tussen een F3 en een F4 in, tegen een fractie van de kosten. In handen van een vaardige coureur duikt hij op Circuit Zandvoort onder de 1:40 minuten qua rondetijd. Overigens zijn deze formulewagens gemoderniseerd met een bodywork in een F4- en F3-achtige stijl en met pneumatische flipperbediening van de Hewland-vijfversnellingsbak.”

Veel toegankelijker
MF Racing nam acht van deze bolides over van de Franse renstal AGS en verkocht er naderhand twee aan een Duitse relatie, dezelfde partij die het bedrijf uit Bunschoten introduceerde op het testcircuit Papenburg. “Daar gaan we gezamenlijk experience dagen aanbieden, overigens ook voor mensen die graag eens een Peugeot 206 GTI in cupversie testen of die hun eigen auto willen uitlaten.” Waarom specifiek daar? “De beheerder toont zich erg flexibel met het inplannen van tracktime, ook wanneer we die enkele weken van tevoren boeken. Dat maakt het veel toegankelijker voor formulewagens, die door de meeste organisaties van “vrij rijden dagen” niet toegelaten worden, omdat het gevaar oplevert met de aanzienlijk minder snelle toerwagens ertussen. Terecht, overigens. Wij delen dat apart in, met verschillende sessies, zoals de HARC dat ook doet. Vergelijk de baan met de oude Hockenheimring, maar dan op kleinere schaal. Papenburg ligt trouwens niet ver van de Nederlandse grens af, ongeveer op de hoogte van Assen. Vanaf het midden van ons land is het een dikke 200 kilometer rijden. Uiteraard zetten wij de MFormule Opels daar helemaal startklaar voor de liefhebbers.”

Daan Thieme

“Jongensdroom”

Daan Thieme reed al Peugeot 206 GTI Cup bij MF Racing en hoorde tijdens een nieuwjaarsborrel van het team iets dat hem als muziek in de oren klonk. “Daar stond zo’n MFormule Opel en Marcel Flens vertelde over zijn plannen daarmee. Ik zei: ‘Zodra je de eerste testdag organiseert, bel me.’ Rijden in een formuleauto, dat was voor mij een jongensdroom, zeker na jaren ervaring op de kart. Daar lijkt het een heel klein beetje op, alleen dan met vleugels en een differentieel achter. Je kunt er fantastisch mee gooien en smijten en gaat al gauw het moment zoeken dat de achterkant uitbreekt, wat veel later gebeurt dan bij een kart. De MFormule Opel biedt echt idioot veel grip en bereikt absurde bochtsnelheden. Je ervaart enorme g-krachten en zie dan je hoofd maar eens stil te houden, als je vol in de wind zit. Gelukkig had ik drie weken eerder getraind met elastiekbanden aan mijn nek. Totaal kregen we twee uur rijtijd, verdeeld over vier sessies, met als leuke bijkomstigheid dat de monteurs al gauw naar betere afstellingen gingen zoeken. Wat mij betreft mogen we nog weleens tijdens een open pitlane testen, dan valt er nog meer uit te halen. Mocht er op een zeker moment genoeg animo ontstaan om een raceklasse op te starten, dan vrees ik dat ik voor de bijl ga. Het is echt verslavend; ik kan het iedereen aanraden.”

“Je voelt je fabriekscoureur”

“Sinds zes jaar rijd ik trackdays met BMW’s, maar eigenlijk kom ik uit de tweewielers, ook op het circuit. Dat gaf me destijds zo’n kick; die zocht ik nu weer,” vertelt Jan Heikamp. “Een kennis van mij  adviseerde me om dan eens een monoposto te proberen en na wat zoeken kwam ik bij MF Racing uit, dus ging ik daar eens buurten. Ik leerde Marcel Flens kennen als een aardige en serieuze kerel, die me precies kon uitleggen hoe het allemaal werkt, ook qua verhuur. Natuurlijk, je betaalt er best een bedrag voor, maar het is heel reëel als je kijkt wat erbij in zit. Je krijgt er ondersteuning bij van een ontzettend fijn team en dat begint al wanneer je je gordels moet vastmaken, want dat lukt je de eerste keren niet zelf in zo’n kleine cockpit. Geweldig, je voelt je gewoon één dag een soort van fabriekscoureur. De auto viel me ontzettend mee, trouwens. Hij bleek veel makkelijker te berijden dan ik van tevoren dacht, waarbij ik alleen even moest wennen aan de lange eerste versnelling. De Opel-motor trekt altijd, dus hoef je hem nooit hoog in toeren te laten janken. Wat een verschrikkelijk mooie beleving, dit. Het voelt als karten in het groot, met links remmen en zonder hulpmiddelen, vol in  de buitenlucht. De rondetijden die je behaalt, dat lukt je zelfs met de allerbeste toerwagen niet, zeker niet voor relatief weinig geld. Reken maar dat ik deze MFormule Opel vaker ga huren.”

Rij-impressie MFormule Opel