MF Racing als nieuwe preparateur binnen SLK Cup

Hemelblauw met sterren
Tekst: Aart van der Haagen

Zelfs wanneer je een zonnebril draagt, knallen de drie felblauwe SLK’s van MF Racing je tegemoet. Nooit eerder gezien, dit trio? Dat kan kloppen; de preparateur uit Bunschoten-Spakenburg betreedt de cup als nieuwe speler, met grootse plannen voor de toekomst. Als het aan Marcel Flens ligt, brengt zijn team op termijn wel een stuk of zeven Mercedessen aan de meet. Het woord ‘endurance’ valt ook al.Iedereen die weleens bij de DNRT rondwandelt zal het hemelkleurtje bekend voorkomen. MF Racing laat een compleet blauw spoor achter binnen de Peugeot 206 GTI Cup, met op de drukste momenten dertien van de Franse hot hatches in het veld. Eenzelfde effect zouden we op termijn zomaar binnen de Mercedes-Benz SLK Cup kunnen zien, want daarop gaat het team zich nu sterk richten. “Als je klanten al enkele jaren in een instapklasse racen, wil je ze op een gegeven moment iets aanbieden om door te groeien,” legt Flens uit. “Reden voor ons om eens goed om ons heen te kijken in de breedtesport, om ons te oriënteren op cups die net een trapje hoger liggen qua rondetijden en beleving. Het klinkt misschien gek, maar het type racewagen maakte ons niet alles uit. Zeker, we zochten naar een betaalbaar concept met betrouwbare techniek en het liefst achterwielaandrijving, want dat biedt welhaast een garantie voor succes op dit niveau in de autosport.”

Wildgroei
Eén specifiek sterk punt van de Mercedes-Benz SLK Cup gaf voor MF Racing in hoge mate de doorslag. “Onze keuze heeft puur te maken met de strakke organisatie, een absolute basisvoorwaarde voor een goede en gezonde eenheidsklasse. In de breedtesport is het prachtig om te zien hoe talloze vrijwilligers enthousiast hun steentje bijdragen, maar we weten allemaal dat er ook een wildgroei aan technische modificaties ontstaat wanneer je niet heel erg boven op naleving van het reglement zit. Als mensen gaan rommelen, holt een klasse achteruit, dan ontstaan er frustraties. Ik weet dat uit mijn eigen verleden als hobbycoureur. Er vonden te weinig controles plaats en het liep uit de hand, waardoor deelnemers de competie vaarwel zeiden. Ze stopten omdat ze het simpelweg niet eerlijk vonden of omdat ze de kosten niet konden opbrengen om mee te doen met de technische wedloop.”

Geen belang
De SLK Cup vormt volgens Flens een voorbeeld van hoe het wél moet. “Organisator Biesheuvel Autosport heeft het verhaal heel goed op de rails en is naar iedereen transparant over de gang van zaken. Als je erover nadenkt, kan dat ook haast niet anders. Je gaat niemand een voorkeursbehandeling geven als je een cup waarvoor je zelf de technische voorzieningen levert succesvol wilt houden. In dat geval heb je geen belang bij vriendjespolitiek, dan wil je iedereen te vriend houden en een maximaal aantal deelnemers aan de start krijgen. De Mercedes-Benz SLK Cup bewijst dat dat al jaren lukt. Ik loop reeds lang bij de DNRT rond en hoor eigenlijk nooit verhalen over onregelmatigheden in deze competitie. Het werkt heel simpel: kort erop zitten en onmiddellijk actie ondernemen als je iemand verdenkt van onreglementaire praktijken. Zo zou het in elke klasse moeten gaan. Wat mij betreft mogen cups zelfs de kosten van een rollenbanksessie wel verhalen op deelnemers die willens en wetens de grenzen overschrijden.”

Lange termijn
MF Racing ging niet over één nacht ijs. “Alvorens we tot onze beslissing kwamen, volgden we de SLK Cup een tijdje,” zegt Flens. “Mijn vader hoorde positieve verhalen van oud-deelnemer Theo van den Berg, die hij nog van vroeger kent, uit de E30-tijd. Wanneer je als team het besluit neemt om zo’n weg in te slaan, moet je zeker weten dat het verhaal klopt. Wil je erin investeren, dan kijk je naar de perspectieven op de lange termijn. Naast de zekerheid van een strakke organisatie geldt voor deze cup dat je makkelijk en tegen acceptabele kosten aan auto’s kunt komen, die hun betrouwbaarheid onder hoge belasting intussen ruimschoots bewezen hebben. Bovendien smoelt zo’n SLK heel lekker, als een echte racewagen: een tweezitter met een heel kort kontje, waarop je alleen maar een leuke vleugel hoeft te monteren om heel gave looks te verkrijgen. De snelheid en rondetijden liggen op hetzelfde niveau als bij de geliefde BMW E30, dus dat zit wel goed.”

Vliegende start
Kansen moet je grijpen zodra ze zich aandienen. “Ik kreeg te horen dat JW Raceservice zijn SLK-vloot plus een hele voorraad reserve-onderdelen wilde verkopen, omdat het team zich meer op racen met Porsches gaat concentreren, nu de klanten doorgroeien,” vertelt Flens. “Met drie Mercedessen tegelijk kon ik meteen een vliegende start maken. Het spreekt voor zich dat ze allemaal onze huisstijl krijgen, met de felblauwe kleur van MF Racing als basis.” Lachend: “Een mooi klusje voor mijn vader, dat overspuiten, als aanvulling op zijn pensioen.” Er klinken wat protesten op de achtergrond, maar ondertussen schiet het al hard op met het doorvoeren van de nieuwe livery. Dat moet ook, want de renstal uit Bunschoten-Spakenburg wil – behoudens eventuele coronamaatregelen – eind februari, begin maart potentiële klanten in de gelegenheid stellen om de SLK’s op Circuit Zandvoort te beproeven. “We zoeken concreet naar rijders die deel willen uitmaken van ons team. Overigens mogen ze ook gerust hun eigen Mercedes meebrengen. Als we met onze drie auto’s op de volle bezetting zitten, zullen we er meer bij gaan bouwen. Een stuk of zeven in totaal is voor ons logistiek nog goed te hanteren.”

Eigen rollenbank
Marcel Flens geeft aan dat MF Racing met de volle focus in de Mercedes-Benz SLK Cup stapt. “Het vormt voor ons vanaf nu één van de hoofdactiviteiten, wat betekent dat we er heel veel aandacht aan willen besteden. Onze groeiplannen passen daarbij. We werken met een club van ervaren mensen uit de racerij en de rallywereld, afkomstig van onder meer Porsche, Mitsubishi en uit het Europees Kampioenschap Autocross. Zij weten hoe de hazen lopen in de autosport. Op technisch vlak is het fijn dat wij over onze eigen rollenbank beschikken, waardoor we na een race en na eventuele reparaties direct kunnen meten of alle paarden nog onder de motorkap zitten. Zo komen we op het circuit nooit voor verrassingen te staan. Verder kenmerkt ons team zich door een gestructureerde werkwijze. Een dag voor de wedstrijd maken we een duidelijke planning. De rijders krijgen elk ondersteuning van een vaste monteur, waardoor iedereen weet wat hij van de ander kan verwachten. Dat verloopt in de praktijk heel vloeiend en professioneel, zonder dat we het plezier uit het oog verliezen. Het blijft per slot van rekening amateursport, die alle deelnemers voor hun lol bedrijven. Wij willen hen dus boven alles een dikke glimlach bezorgen.
Endurance
De inzetbaarheid van de Mercedessen blijft wat MF Racing betreft niet beperkt tot de SLK Cup. Flens: “Ze laten zich natuurlijk ook prima verhuren voor trackdays en racecursussen, net als we dat altijd met de 206’en hebben gedaan. Dit jaar sturen we ze ook voor een volle week naar een testparcours in de buurt van de Nürburgring en naar het Circuit de Croix-en-Ternois in Noordwest-Frankrijk, waar een klant van ons rijvaardigheidstrainingen geeft. Daarnaast hebben we endurance bij de DNRT op de korrel: de drie achtuursraces die voor 2021 op de kalender staan. Onder onze klanten bestaat nu al serieuze belangstelling om zich in te schrijven voor de Koppelklasse. Het voordeel is dat we niets hoeven te modificeren aan de cup-SLK’s en daarmee de kosten beperkt houden.” Betaalbaar, betrouwbaar, plezierig en eerlijk autosport bedrijven, dat heeft MF Racing in algemene zin voor ogen met de recent verworven Mercedessen. Wie zich goed voelt bij die filosofie en van uitdagende competitie in een goedbezette eenheidsklasse houdt, moet zich maar eens tot deze ‘blauwe’ renstal wenden, bijvoorbeeld om een testsessie te reserveren.