Verslag Peugeot 206 GTI Cup Te Assen

 

21 mei, nieuwe ronden, nieuwe kansen op Assen

Kwalificatie

De pitbox van Marcel staat ook in Assen vol met auto’s. Het is wat minder druk dan in Zandvoort, maar nog steeds gezellig druk met supporters. Gelukkig hebben we geen 200+ km gereden voor een vrije training. Deze is omgezet naar een kwalificatie. Hierdoor mogen we vandaag drie maal tegen en met elkaar racen! Bijna iedereen doet weer mee. Krystof (nr 91), Frank (nr 12), Niels (nr 98) Tara (nr 99), Joost (nr 93) en Stefan van BloemenDaal (nr 79), we missen alleen Roy. Nieuw is dit keer Stefan BareWijk (nr 41). Het weer: geen regen zoals op Zandvoort, verre van dat, maar een stralend heldere blauwe lucht, zon, eerder terrasweer.

De Peugeots beginnen zoals altijd strak om 9.00 uur aan de kwalificatie. De eerste ronde is voluit, hierna zorgt Joost in ronde twee voor code 60. Een aantal van onze rijders zit hierna klem achter de langzamere auto’s en de eindtijden zijn geen van alle echt goed. Joost is helaas, net als in Zandvoort klaar voor de dag. We bezetten bijna in slagvolgorde de plaatsen 39 Tara, 38 Kristof, (34 Joost), 33 Niels, 32 Frank en op 31 Stefan B.D. en netjes voor de eerste race op 27 Stefan B.W.

Race 1

Stefan B.W.’s koppeling wordt vervangen en de start gaat hij missen. Voor de andere deelnemers is de start goed, maar achterin is het zoals gewoonlijk lastig inhalen bij de start. Inhalen lukt bijna iedereen van MF-racing, en iedereen wint wel een of twee plaatsen. Na een ronde is het weer eens code 60, net voor Ramshoek is het misgegaan. https://www.youtube.com/watch?v=s2K8ZDazjI4

DNRT Peugeot 206 cup Assen 22 mei 2018 Race 1

www.youtube.com

Race 1 Q P8 DNF

 

Na twee rondes zijn alle rijders van MF-racing goed wakker en winnen we ook hier een aantal plaatsen. Stefan B.W. rijdt uiteindelijk ook nog vier rondes mee, hierdoor eindigt hij op plaats 39 (van 41). En nu iets meer uit elkaar, eindigen we allemaal een aantal plaatsen hoger op plaats 34 Tara, 30 Kristof, 29 Frank, 25 Niels en 21 Stefan B.D.

Tijdens de lunch wordt er flink gesleuteld aan de wagen van Stefan B.D, maar uiteindelijk doen we allemaal weer mee in Race 2.

Race 2

De start is voor de meeste personen weer prima, maar het blijft dringen in de eerste bocht. Tara wint een plekje, Kristof eindigt op dezelfde plek als gestart, Niels wint een aantal plaatsen bij de start, verliest er meer gedurende de race, maakt vierkante wielen en eindigt 27e. Frank heeft de snelheid teruggevonden en wint maar lieftst 6 plaatsen en eindigt 23e. Beide Stefans doen het goed. B.D. eindigt waar gestart, plaats 21 en B.W. heeft een enorm goede inhaalrace en eindigt 17e vanaf de 39e plaats.

Race 3

De start is normaal, de race is normaal, behalve een code 60, omdat te veel rijders de track limits niet respecteren. Hierna rijden we allemaal de race uit en eindigen op de plaatsen  34 Tara, 31 Kristof, 29 Niels, 25 Frank, 22 Stefan B.D. en op 16 Stefan B.W.

De volgende race is weer op Zandvoort op zondag 24 juni. De plaatsen in het klassement:

Beelden waarbij iedereen van MF-racing wel een keer in beeld is:

https://www.youtube.com/watch?v=6v_EA9gibDQ

DNRT Assen Crash and Action

www.youtube.com

Action from the Peugeot 206 GTi Cup, Mazda MX5 Cup, Westfield Cup, Squadra italia and Volvo 360 Cup from Assen

 

Tekst met dank aan Niels Meis

 

RACEVERSLAG 19-10-17

 

We zijn in het ‘buitenland’ circuit Zolder, België. In de ochtend blijkt dat het programma is aangepast en wij toch als eersten om 9.00 de baan op mogen voor de vrije training. Een circuit waar maar één keer per jaar wordt gereden, maar dat geldt niet voor Kristof en Filip, die hebben hier veeeeel vaker gereden en hun licentie hier gehaald. Spanning vandaag want Filip kan vandaag kampioen worden bij de rookies. Nieuw vandaag in het team een kart-collega van Filip, Dawid Dziocha.

 

Vrije training

De training verloopt normaal, behalve vreemde rode vlaggen, die op een deel van de baan voor de laagstaande zon worden gezwaaid. Filip noteert gewoon even de eerste tijd. Dawid, Kristof en Niels noteren 25 e, 27 e en 32e tijd. Helaas is het pechduiveltje van Kristof nog niet weg en hij komt aan het einde van de sessie met een rokende motor binnen. De radiateur lekt flink, maar wordt ook weer vakkundig gemaakt door het team.

 

Kwalificatie

Omdat Filip vandaag kampioen kan worden, is goed kwalificeren gewenst. De kwalificatie verloopt goed voor Filip en hij plaatst zich op de eerste plaats! Niels, Dawid en Kristof plaatsen zich op de 28e, 31e en 37e plaats. Even tussendoor voor de lunch en de race wordt nog een noodlas aangelegd bij de knalpijp van Filip.

 

Race 1

Filip op de eerste plaats. De lichten gaan aan en doven onmiddellijk en veel rijders hebben het niet door, ook Filip verzaakt en zakt terug naar de derde plaats. Niels was wel bij de tijd en haalt bij de start ongeveer 10 auto’s in, maar verliest deze ook binnen een ronde weer doordat hij zich vergaloppeert in verschillende bochten.

https://www.youtube.com/watch?v=eUpqt8FkpIE (vanaf 1.00 minuut is Niels te zien in nr 98, vooral naast de baan!)

Filip beperkt de schade en vecht zich terug naar plaats twee. Kristof haalt ook bij de start meerdere auto’s in, maar hierna voelt zijn auto nog steeds niet goed aan en dat kwam niet ten goede aan de snelheid. De race eindigt na 10 ronden vanwege een enorme crash na de Bianchibocht: https://www.youtube.com/watch?v=s1o2QGI48G8.

Het opruimen duurt lang. Dawid, Niels en Kristof eindigen op plaats 31, 34 en 36. Hiermee is Filip al bijna zeker van de eerste plaats, maar niet helemaal, want race twee moet wel uitgereden worden.

 

Race 2

Helaas maar 20 minuten race want door de crash van race 1 zijn alle races ingekort. Nu is de start wel ‘normaal’. Filip verliest – door de zenuwen? – één plaatsje, maar knokt zich terug naar P1! Enige hartverzakkingen naast de baan ontstaan bij zijn inhaalmaneuvre, maar alles blijft heel. Niels heeft een goede race en begint eindelijk de auto onder controle te krijgen en rijdt naar een solide 28e plaats. Dawid en Kristof maken het elkaar moeilijk, halen samen een geweldige inhaalmaneuvre uit op Frank van Ash (nr 12) en eindigen op plaats 31 en 32 https://www.youtube.com/watch?v=e8fpyj5i87Y.

Let vooral op minuut 13:30-13:43. De inhaalactie van het jaar van Kristof. Ook hiervoor en vooral hierna zijn onze rijders Kristof en Dawid nog lang met elkaar en met Frank in gevecht.

 

Filip, namens het team van MF-racing en je race-collega’s

 

Gefeliciteerd! Met de eerste plaats.

 

Team en rijders van MF-racing bedankt voor de goede samenwerking.

 

Het was een geweldig seizoen, iedereen heeft er veel van geleerd, op naar 2018 met nog betere rondetijden!

 

Tot volgend jaar in Zandvoort, maart 2018.

 

MF-racing

Marcel Flens

 

 

 

 

 

 

 

22 september, race 5

 

Mooi weer, een felle laagstaande zon. De bekende drie zijn aanwezig: Filip, Krystof en Niels. Plus nog een nieuwe deelnemer in de Peugeotklasse, John. Marcel – kersverse vader – doet vandaag niet mee, maar ondersteunt ons wel, net als de rest van het team. Alleen Martijn Jaasma is er niet, die heeft zijn pols gebroken. We wensen hem beterschap!

 

De vrije training voor de Peugeots begint zoals gewoonlijk om 9.00 uur. Na 5 minuten spint Niels even van de baan net voorbij de Tarzanbocht, op bijna hetzelfde moment gaat het iets verderop in Hugenholz mis en rijdt iemand hard in de muur. De training is hierdoor ten einde. Niemand rijdt meer dan 3 rondes. Filip noteert bovenin een gebruikelijke 5e tijd. Kristof doet het erg goed met een 22e tijd. Niels en John noteren een 33e en 38e tijd.

 

Tijdens de kwalificatie noteert Filip 2.12 en plaatst zich op de 8e plaats. John, Kristof en Niels staan achteraan op plaats 43-45. Doordat Kristof verkeerd schakelt van 3 naar 2 in plaats naar 4 verliest hij vermogen, waardoor hij in de kwalificatie niet meer dan één ronde rijdt.

 

Race 1

Kristofs auto is stuk en hij kan daardoor niet starten. Gelukkig zijn we vandaag wel ruim op tijd bij de startopstelling. Er zit veel tijd tussen de races omdat vandaag vijf raceklasses meedoen. Filip heeft een zeer goede start en in de eerste bocht ligt hij al 5e. Na een lange strijd, bumper aan bumper, eindigt hij als 6e. John en Niels vechten met nog een deelnemer om de laatste drie plaatsen. Niels eindigt 37e, John heeft een temperatuurprobleem met de auto en gaat 2 rondes voor het einde de pits in en eindigt 40e.

 

Race 2

Filip wordt bij de weging letterlijk te licht bevonden en wordt op de 9e plaats teruggezet door 15 strafseconden. Hij rijdt hierna een erg goede race en eindigt 5e. John en Niels belanden samen in een iets te heftig duel waarin Audi-S contact is. Niels besluit uiteindelijk om John voor zich te laten en ze eindigen op plaats 36 en 37.

 

Het was weer een gezellige en gave dag met zijn allen. In het rookieklassement staan Filip, Niels en Kristof nu op plaats 2, 15 en 29.

 

De laatste race is op 19 oktober op circuit Zolder in België.

Tot dan.

 

Een impressie van de zaterdag

https://www.youtube.com/watch?v=vTPkPOlAN60

https://www.youtube.com/watch?v=XMYbZDwSzbQ

 

 

 

 

 

 

Het is 4 augustus, hoogzomer. De weersverwachtingen waren onduidelijk. Er zou zon zijn, regen, toch geen regen, en wind, of niet? Er was wind, veel wind en regen.

Ondanks de vakantie zijn er nog steeds 41 deelnemers. Filip, Krystof en Niels zijn voor MF-Racing alledrie aanwezig en komen vandaag om zich te meten met de andere deelnemers. Sterker nog, ook Marcel zelf doet vandaag een poging om voor het eerst in een voorwielgedreven klasse mee te rijden. En…het werd een dag om niet snel te vergeten.

De vrije training voor de Peugeots begint zoals gewoonlijk om 9.00. Met veel wind en een flinke bui net voor de sessie. Het is in het begin dus erg nat op de baan en dit is te zien aan de rondetijden. Aan het eind van de sessie droogt de baan op en Filip noteert een keurige tweede tijd. Marcel, Kristof en Niels rijden de 25e, 29e en 32e tijd.

De kwalificatie verloopt droog, de zon schijnt af en toe. Filip noteert een rondetijd van 2.14 en plaatst zich hiermee op de 10e plaats. Marcel en Kristof kwalificeren op de laatste en een na laatste plaats. Voor Niels verloopt de sessie minder plezierig. Hij plaatst zich voor Marcel en Kristof maar wordt net voorbij de tarzanbocht door een ongelukkige ‘inhaalactie’ geraakt (door nr 21). Er is veel schade aan de auto, maar dankzij de enorme inzet van het team lukt het om net op tijd te starten voor de race.

Race 1.

Door het gesleutel aan Niels’ auto en de lange pauze vergeten we de tijd en zijn alle auto’s van MF-Racing te laat. We moeten allemaal vanuit de pitstraat starten. Voor Filip een extra uitdaging, aangezien hij normaal vooraan rijdt. Vanuit 35e positie rijdt hij netjes naar een 15e eindpositie. Marcel, Niels en Krystof eindigen na enige inhaalacties en de nodige uitvallers op positie 28, 30 en 31.

Race 2.

Filip wordt netjes 11e, maar zijn remblokken zijn op en kan hierdoor geen plaatsen meer vooruit komen. Niels blijft lang in gevecht met een deelnemer, wint het gevecht na heel veel rondes en wordt 26e. Marcel blijft Niels net voor en wordt 25e. Voor Kristof verloopt deze race minder plezierig (of plezant) want hij verremt rich flink in de Audi-S. Hij voorkomt gelukkig net een aanrijding met Niels (you-tube link +tijd). Door de crash valt hij uit door een kapotte stuurbekrachtiging.

Race 3.

Het is laat op de dag, de laatste race van de dag. Er staan weinig auto’s aan de start zonder schade. Gelukkig is ook de auto van Kristof gemaakt en iedereen van MF-Racing kan weer starten. Filip blijft vooraan volop in gevecht, terwijl Niels en Marcel met elkaar in gevecht zijn. Deze keer wint Niels na een aantal ronden. Hierna blijven Kristof, Niels en Marcel redelijk in niemandsland rijden. Filip blijft tot aan het einde van de race vechten met een groep van vier deelnemers. De race wordt beeindigd op een 10e plek voor Filip, Niels 27e, Marcel 28e en Krystof 32e.

Tot ziens bij race vijf op 23 september, de laatste keer dit jaar in Zandvoort.

 

Links naar ‘onze auto’s’   https://www.youtube.com/watch?v=xAiGbYQ6wX0

10 seconde Niels Audi-S. 40 seconde Kristof Audi-S. 2.25 Crash Kristof. 3.06 Kristof nogmaals.

Marcel links in beeld over het gras

 

 

 

 

2e plaats voor Filip Wojtowicz tijdens 2e raceweekend DNRT
De dag begon niet zo succesvol voor MF Racing want nadat we de afgelopen 2 maanden, met veel bloed, zweet en tranen de auto van debutant Kristof de Vlieger hebben opgebouwd deed zich in de vrije training al een merkwaardig probleem voor. Door middel van waarschijnlijk een back fire explodeerde de middendemper met als gevolgd het missen van de verdere vrije training en kwalificatie. Nadat er voor race 1 de problemen waren opgelost kon hij gelukkig wel starten, hij reed een prima en keurige race en eindige op plaats 36 van de 47. In race 2 later die dag dook de pech duivel helaas opnieuw op en strande de Vlieger in de opwarm ronde al met een gebroken koppelingskabel.
Voor Niels Meis was het weer een uitstekende race dag met veel progressie. Meis begon de dag rustig in de vrije training maar werkte stapje voor stapje aan zijn snelheid en lijnen met de Peugeot 206 GTI cup auto. Een 2.17,852 was zijn tijd in de kwalificatie een prima vooruitgang ten opzichten van racedag 1. Race 1 was een prima race voor Niels hij rijd mooi en strak sturend op van p39 naar p34. In Race 2 ging het eigenlijk weer prima met Niels strak sturend en steeds weer iets verder tot het gaatje rijdend was uiteindelijk een mooie p32 zijn deel van de dag.
Voor Filip Wojtowicz begon de dag rustig met een prima p13 in de vrije training. In de kwalificatie verliep het helaas al iets minder rustig net toen Filip in zijn snelle ronde zat zag een mede coureur hem over het hoofd helaas geen maximale ronde en schade aan het voorscherm het gevolg, p 10 was zijn deel. In race 1 ging er bij de start al het een en ander mis door de vele drukte in de Tazanbocht werd Filip helaas geraakt op het achterscherm van de Peugeot. Gelukkig herpakte de ervaren karter zich snel en reed strak naar p8. In race 2 kende Filip een prima start en kon zich mengen in het gevecht om de kop van het veld, helaas moest hij bij een uitrem actie in de tarzan iets te diep inremmen waardoor het bij p8 bleef inplaats van p6 al met al een prima dag. Met als reslutaat 2e in het rookie klassement want daar komt de 17e jarige belg in uit.
Al met al een geslaagde wedstrijddag voor het MF Racingteam!
SEE YOU IN ASSEN 😉

 

 

Brezan Bunschoten ondersteund MF-Racing 

Brezan bunschoten al jaren lang trouwe supporter van MF-Racing!

 

Tevens Bedanken wij ook onze andere trouwe sponsoren:

ABC Autobanden Bunschoten

Herrijk Hop Autoschade

Hop Zeefdruk en belettering

foto van MF Racing.

 

 

MF-Racing wint de aller eerste wedstrijd van de Peugeot 206 GTI Cup.

MF-Racing pakt met Filip Wojtowicz de dagzege in de 206 GTI Cup op Circuitpark Zandvoort en leid daarmee het kampioenschap.

Onze Andere rijder Niels Meis had ook een prima dag hij verbeterde zijn PR met 1.5 seconden en deed prima ervaring op tijdens zijn eerste officiële race.

Bij deze feliciteren wij onze rijders dan ook van harte met de prima resultaten die dag!

foto van MF Racing.foto van MF Racing.

Dit is het verdere verslag van die dag wat vanuit de cup is geschreven:

 

Na een lange winter werken was het dan tijd om de klasse voor het allereerst in actie te zien. En dat was natuurlijk voor iedereen toch wel een beetje spannend. “Als dat maar goed gaat”, was een zin die je voor aanvang van de eerste wedstrijd vaak hoorde. Maar het ging allemaal fantastisch. Er werd ontzettend goed gereden, het enthousiasme was groot en de ruim 45 206’jes hielden zich, op een enkele na, prima in de warme voorjaarszon.

De vrije training begon op zaterdagochtend om 9.20. Iedereen deed het heel rustig aan, nam geen risico’s en moest alles nog even inrijden. Op een enkeling na had nog bijna niemand de gelegenheid gehad om goed te kunnen testen, dus het was allemaal nog heel erg nieuw. In de kwalificatie een uurtje later ging het er al een stuk “harder” aan toe. De rondetijden gingen drastisch omlaag, en het werd duidelijk wie de snelste rijders in het veld waren. De Deen Steffen Larsen pakte de polepositie met een 2.11.968; een tijd waar iedereen erg van onder de indruk was. Hij mocht dus vooraan starten in de allereerste wedstijd van de Peugeot 206 GTi Cup. Naast hem stond Filip Wojtowicz. Hij was tevens ook de snelste Rookie. De verschillen in de tijden door het veld heen waren nog vrij groot, maar dat is natuurlijk wel te verwachten als het overgrote deel van het veld nog geen race-ervaring heeft. Maar iedereen was er op zijn manier helemaal klaar voor.

De eerste wedstrijd startte om 13.00 uur. De 206’jes stonden tot in de Arie Luyendijk-bocht opgesteld, en dat was natuurlijk prachtig om te zien. Het was een snelle start voor de koplopers, en iedereen wist zich zonder kleerscheuren door de Tarzanbocht heen te manoeuvreren; iets waar menigeen zich toch een beetje zorgen over maakte. In de Gerlachbocht ging het helaas mis voor Tijn Middeldorp, die zijn Peugeot 206 hard in de bandenstapel zette. Voor de afsleep was een korte code-60 nodig, en al snel mocht iedereen weer op pad. Er ontwikkelde zich na de neutralisatie een mooie strijd om de kop tussen Steffen Larsen, Alexander Japin en Filip Wojtowicz. Halverwege de race hield de motor van Japin het echter voor gezien bij het uitkomen van het Scheivlak en viel hij helaas uit. Door het hele veld heen was er een felle maar faire strijd. Hier en daar werden er wat tikjes uitgedeeld, en er werd aardig wat stof opgeworpen, maar over het algemeen ging het allemaal erg goed. Steffen Larsen wist de race in de Challenge-klasse met een comfortabele voorsprong te winnen voor Philip Romijn en René Oudshoorn. De eerste plaats in de Rookie-klasse was voor Filip Wojtowicz. Edwin Ilbrink finishte tweede en de derde plaats was voor Peter Kuijper. 

De tweede race verliep nog beter als de eerste. Geen neutralisaties of grote incidenten, en een leuke en wederom faire strijd om de kopposities in de klassen. Wederom heeft iedereen in het veld wel iemand gehad om mee te strijden, en dat was natuurlijk erg mooi om te zien. Steffen Larsen won wederom de race, en hij wist met een 2.11.750 het eerste ronde record te rijden. Hij kreeg echter wel een penalty van 20 seconden voor het niet respecteren van de track-limits, waardoor Filip Wojtowicz de race overall won, maar hij behield wel zijn overwinning in de Challenge Klasse. Tweede werd de Belg David Potters, en de derde plaats was voor René Oudshoorn. Filip Wojtowicz pakte met zijn eerste plaats overall ook de overwinning in de Rookie-klasse. Deze keer werd Peter Kuijper tweede, en was de derde plaats voor Tim de Vries. Een eervolle vermelding is er ook voor Dick Wandosa, die in de #1 Interstate-gastenauto van achteraan naar een 19e plaats reed. Ook Rafael Roscher wist zich na een technish euvel in de eerste ronde van achteraan toch nog knap naar de 21e plaats te rijden.

In het kampioenschap voor de Challenge-klasse gaat Steffen Larsen aan de leiding, voor Philip Romijn en René Oudshoorn. In de Rookie-klasse leidt Filip Wojtowicz voor Peter Kuijper en Edwin Ilbrink. In het teamklassement is de eerste plaats voor de equipe Michel le Noble/Christ van de Peijl, en de tweede plaats voor Daniel Karwinkel/Rafael Roscher.

De volgende races voor de DNRT Peugeot 206 GTi Cup zijn op zaterdag 10 Juni, wederom op het circuit van Zandvoort. Dan worden er zelfs nog meer deelnemers verwacht! Gelijk de dag daarna, op 11 Juni, is tevens ook de eerste DNRT Endurance race, waar ook een groot aantal 206 Cup deelnemers aan zal gaan meedoen. Wat ons betreft kon de eerste racedag niet beter verlopen en wij kijken nu al uit naar de volgende racedag!

 

 

 

 

 

 

Leuk stukje in HET autosport blad van Nederland Start 84!